Jackfrukt – trendfrukten hos vegetarianer!

jackfrukt

roland-m-jackfrukt

Jackfrukt (Artocarpus heterophyllus) är en art i jackfruktsläktet och familjen mullbärsväxter. Den växer vilt i regnskogarna i södra Asien – och har odlats och använts till matlagning i århundraden här. Frukterna kan väga mellan 4 och 45 kilo, är oregelbundet oval och har en gulgrön och taggig yta. Fruktköttet är gult och saftigt. Smaken är sötsyrlig och speciell, påminner om en blandning mellan ananas och banan, vilket gör att den passar bra i starka currygrytor eller chili.

I Sverige, Europa och USA har jackfruit, eller jackfrukt, blivit populärt först de senaste åren, inte minst bland vegetarianer och veganer. Eftersom det fibriga fruktköttet liknar animaliskt protein i konsistensen är omogen jackfruit ett bra alternativ till kött eller kyckling. Efter någon timmes kokning utvecklar den en smak som påminner om fläskrätten pulled pork.

Det är fruktköttet som de flesta vill åt, men varje fruktdel har dessutom en liten kärna i sig, som man kan torka och använda istället för bönor och linser i grytor. Kärnorna kan vara lite kluriga att få ut, men smörj händerna med kokosolja eller gnid lite citron på frukten så går det lättare.

Den mogna jackfrukten används som färskfrukt och är saftig med en speciell arom, antingen söt eller syrlig, beroende på sort. Utmärkt att äta direkt, alternativt använda i desserter, marmelader och chutneys. En oöppnad mogen frukt kan lukta obehagligt, som rutten lök. Olja gärna in händerna vid hantering av frukten för att slippa den kladdiga saften.

De omogna gröna frukterna används som grönsak. Ofta torkas fruktköttet (de uppsvällda delarna av fröhyllet) i bitar som sedan används i soppor eller inläggningar. Den torkade jackfrukten är lite sötaktig i smaken och har en degig konsistens.

Fruktköttet är särskilt rik på C-vitamin men är kalorifattigt och 100 gram innehåller endast cirka 95 kalorier. Den är även rik på karoten och Vitamin B-6. Fröna är ätliga och rika på kalcium och proteiner.

Näringsvärde: (Källa USDA): Energi 397 kJ/95 kcal, Fett 0,6 g ( varav mättade 0,2 g), Kolhydrater 23,2 g (varav sockerarter 19,1 g), Fibrer 1,5 g, Protein 1,7 g, Vitamin C 13,7 mg, Vitamin B6 0,33 mg, ß-Karoten 61 µg, Kalcium 24 mg, Kalium 448 mg, Salt 0 g

jackfrukt-560x560

jackfrukt-halva-560x560

jackfrukt-2-560x560

Bao Buns med ”pulled Jackfrukt”

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Votes: 0
Betyg: 0
You:
Rate this recipe!
Ingredienser
Bao buns
Pulled jackfrukt
Tillbehör t.ex.
Portioner: personer
Instruktioner
Bao buns
  1. Blanda alla torra ingredienser i en matberedare. Tillsätt matoljan och vattnet (ska vara lite varmare än fingervarmt). Kör degen i en matberedare i 10 minuter. Degen ska bli glansig, seg och mycket slät. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 40-50 minuter.
  2. När degen jäst, ta upp den på ett mjölat bakbord. Dela upp degen i bitar och forma till små bollar. Låt jäsa 30 minuter. Kavla ut degen oval och avlång. Pensla lite olja och vik den ena sidan över den andra. Lägg de vikta bullarna på klippta bitar smörpapper, 15x15 cm. Låt jäsa i 45-60 minuter.
  3. Hetta upp vatten i en kastrull. Ställ över en bambukorg och lägg i de antal bullar som får plats. Har du ingen bambukorg hemma så går det bra att ånga en bulle i taget i ett durkslag. Ånga bullarna över kokande vatten i 6 minuter. Ta upp och låt svalna. Det går också att göra bullarna i ugnen på 150° grader. Tillsätt lite kallt vatten längst ner i ugnen.
Pulled jackfrukt
  1. Koka jackfrukten i en kastrull med vatten och salt i ca 10 minuter. Häll över på ett durkslag och låt rinna av.
  2. Ta bort stjälkarna från Chipotlen och dela den i bitar och rosta på medelvärme i en torr stekpannan.
  3. Skiva jackfrukten i strimlor. Stek i några minuter i olja. Tillsätt lök och vitlök och fräs några minuter. Tillsätt chipotle, tomater, balsamvinäger, farinsocker och kaffe. Låt allt koka ihop till en glaze, ca 20-30 minuter. Smaka av med salt.
  4. Ställ ett durkslag med stora hål över en skål eller kastrull. Lägg i jackfruktsröran och låt såsen rinna av. Pressa lite med en gaffel. Ställ undan såsen och använd vid servering. Lägg resterande jackfrukt, som fortfarande har lite sås på sig, på en plåt. Rosta i 200°C i ugn i ca 15 minuter, tills den blir krispig.
  5. Fyll bullarna med pulled jackfrukt och valfria tillbehör.