Morotskakans Dag 3 februari

morotskakans-dag-3-feb

Morotskaka – en favorit!

Morotskakan blev populär redan under andra världskriget. Med sockerransonering som vardag blev moroten en bra ersättare i desserter med sin naturliga sötma men redan på medeltiden användes denna populära rot för att tillsätta sötma i maten. Idag är det den vanligaste kakan när vi fikar.

Moroten kom på 1100-talet från Centralasien till Spanien. Då var moroten klarröd eller gul. Även svarta, vita och gröna morötter förekom men i västvärlden har grönsaken varit orangegul sedan 1600-talet. Då korsade holländarna den gula och röda moroten och fick fram den populära orange sorten. Mest morötter äter man i England och Frankrike men på 3:e plats kommer Sverige! Här äter vi runt 65 kilo grönsaker om året och av dem utgör morötter hela 11 kilo! Morötter innehåller stora mängder karoten, ett förstadium till A-vitamin, som är bra för ögonen, huden, håret och naglarna. En ordinär morot på 100 gr kan förse ett barn med dagsbehovet av A-vitamin.

Roliga morotsvarianter

Moroten kom på 1100-talet från Centralasien till Spanien. Då var moroten klarröd eller gul. Även svarta, vita och gröna morötter förekom men i västvärlden har grönsaken varit orangegul sedan 1600-talet. Då korsade holländarna den gula och röda moroten och fick fram den populära orange sorten. Morötter innehåller stora mängder karoten, ett förstadium till A-vitamin, som anses bra för ögonen, huden, håret och naglarna och, enligt senare tiders forskning, även vara cancerförebyggande. En ordinär morot på 100 gr kan förse ett barn med dagsbehovet av A-vitamin.

Lila morötter
De gamla egyptierna betraktade purpurfärgade morötter som en delikatess och senare odlades de av såväl romarna som perserna. Smaken är sötare än hos den orangea varianten. Den lila ursprungs-färgen är en stark antioxidant. Färgen kan blekna något då man kokar dem. Ugnsstekta och lättkokta behåller de färgen bättre. Det finns sorter som är lila helt igenom och andra som är lila utanpå och orange inuti. Den sistnämnda är läcker att skiva i slantar! Servera med en god dippsås eller tunt skivade i en sallad.

Röda morötter
innehåller mer betakaroten och man kan även hitta lykopen, som man annars hittar i tomater. Smakar ungefär som den orange men blir ett läckert färgtillskott i alla rätter där du använder morötter.

Gula och vita morötter
är saftigt krispiga och söta i smaken. De är mycket dekorativa. Används på samma sätt som den vanliga moroten.

Vi söker extrapersonal kvällspass

Är du student eller av annan anledning söker extrajobb kvällstid? Då kan du bli en del av vårt duktiga & glada team! Vi är just nu inne i en mycket expansiv period och behöver utöka vår styrka på lagret.

Dina arbetsuppgifter kommer bestå av att packa frukt & grönsaker till livsmedelsbutiker i Västsverige. Du behöver vara minst 18 år för att söka tjänsten. Vi vill att du har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, då mycket av informationen sker både muntligt samt skriftligt. Vi behöver extrapersonal för kvällspasset i nuläget. Tjänsten kan ev. utökas till fler pass under sommaren. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av lagerarbete och van vid självständigt arbete. Erfarenhet av frukt- och grönt samt truckkort är meriterande.

Arbetstid: behov finns mellan kl. 14-23. Arbetstiden är flexibel och enligt överenskommelse.
Lön: enligt Handels kollektivavtal.

Låter detta intressant? Maila i så fall din intresseanmälan och ditt CV till:

jobbansokan@hebe.se

Hebe Frukt & Grönt AB är en fristående, privatägd grossist med tydlig butiksfokusering som dagligen levererar till livsmedelsbutiker inom alla kategorier runt om i västra Sverige. Vårt lager finns i Göteborg. Med lång branscherfarenhet i ryggen är vi idag en modern och komplett leverantör som jobbar aktivt med att öka lönsamheten i våra butikers frukt- och gröntavdelningar. Vårt lager är effektivt, ljust och nyrenoverat och vårt order- och plocksystem är datoriserat med den senaste tekniken. Vi har vuxit ikapp med tiden och har i dagsläget en personalstyrka på ca 80 personer och en omsättning runt 385 miljoner kronor.lager-jobbansokan-kvall

Jackfrukt – trendfrukten hos vegetarianer!

jackfrukt

roland-m-jackfrukt

Jackfrukt (Artocarpus heterophyllus) är en art i jackfruktsläktet och familjen mullbärsväxter. Den växer vilt i regnskogarna i södra Asien – och har odlats och använts till matlagning i århundraden här. Frukterna kan väga mellan 4 och 45 kilo, är oregelbundet oval och har en gulgrön och taggig yta. Fruktköttet är gult och saftigt. Smaken är sötsyrlig och speciell, påminner om en blandning mellan ananas och banan, vilket gör att den passar bra i starka currygrytor eller chili.

I Sverige, Europa och USA har jackfruit, eller jackfrukt, blivit populärt först de senaste åren, inte minst bland vegetarianer och veganer. Eftersom det fibriga fruktköttet liknar animaliskt protein i konsistensen är omogen jackfruit ett bra alternativ till kött eller kyckling. Efter någon timmes kokning utvecklar den en smak som påminner om fläskrätten pulled pork.

Det är fruktköttet som de flesta vill åt, men varje fruktdel har dessutom en liten kärna i sig, som man kan torka och använda istället för bönor och linser i grytor. Kärnorna kan vara lite kluriga att få ut, men smörj händerna med kokosolja eller gnid lite citron på frukten så går det lättare.

Den mogna jackfrukten används som färskfrukt och är saftig med en speciell arom, antingen söt eller syrlig, beroende på sort. Utmärkt att äta direkt, alternativt använda i desserter, marmelader och chutneys. En oöppnad mogen frukt kan lukta obehagligt, som rutten lök. Olja gärna in händerna vid hantering av frukten för att slippa den kladdiga saften.

De omogna gröna frukterna används som grönsak. Ofta torkas fruktköttet (de uppsvällda delarna av fröhyllet) i bitar som sedan används i soppor eller inläggningar. Den torkade jackfrukten är lite sötaktig i smaken och har en degig konsistens.

Fruktköttet är särskilt rik på C-vitamin men är kalorifattigt och 100 gram innehåller endast cirka 95 kalorier. Den är även rik på karoten och Vitamin B-6. Fröna är ätliga och rika på kalcium och proteiner.

Näringsvärde: (Källa USDA): Energi 397 kJ/95 kcal, Fett 0,6 g ( varav mättade 0,2 g), Kolhydrater 23,2 g (varav sockerarter 19,1 g), Fibrer 1,5 g, Protein 1,7 g, Vitamin C 13,7 mg, Vitamin B6 0,33 mg, ß-Karoten 61 µg, Kalcium 24 mg, Kalium 448 mg, Salt 0 g

jackfrukt-560x560

jackfrukt-halva-560x560

jackfrukt-2-560x560

Bao Buns med ”pulled Jackfrukt”

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Votes: 0
Betyg: 0
You:
Rate this recipe!
Ingredienser
Bao buns
Pulled jackfrukt
Portioner: personer
Instruktioner
Bao buns
  1. Blanda alla torra ingredienser i en matberedare. Tillsätt matoljan och vattnet (ska vara lite varmare än fingervarmt). Kör degen i en matberedare i 10 minuter. Degen ska bli glansig, seg och mycket slät. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 40-50 minuter.
  2. När degen jäst, ta upp den på ett mjölat bakbord. Dela upp degen i bitar och forma till små bollar. Låt jäsa 30 minuter. Kavla ut degen oval och avlång. Pensla lite olja och vik den ena sidan över den andra. Lägg de vikta bullarna på klippta bitar smörpapper, 15x15 cm. Låt jäsa i 45-60 minuter.
  3. Hetta upp vatten i en kastrull. Ställ över en bambukorg och lägg i de antal bullar som får plats. Har du ingen bambukorg hemma så går det bra att ånga en bulle i taget i ett durkslag. Ånga bullarna över kokande vatten i 6 minuter. Ta upp och låt svalna. Det går också att göra bullarna i ugnen på 150° grader. Tillsätt lite kallt vatten längst ner i ugnen.
Pulled jackfrukt
  1. Koka jackfrukten i en kastrull med vatten och salt i ca 10 minuter. Häll över på ett durkslag och låt rinna av.
  2. Ta bort stjälkarna från Chipotlen och dela den i bitar och rosta på medelvärme i en torr stekpannan.
  3. Skiva jackfrukten i strimlor. Stek i några minuter i olja. Tillsätt lök och vitlök och fräs några minuter. Tillsätt chipotle, tomater, balsamvinäger, farinsocker och kaffe. Låt allt koka ihop till en glaze, ca 20-30 minuter. Smaka av med salt.
  4. Ställ ett durkslag med stora hål över en skål eller kastrull. Lägg i jackfruktsröran och låt såsen rinna av. Pressa lite med en gaffel. Ställ undan såsen och använd vid servering. Lägg resterande jackfrukt, som fortfarande har lite sås på sig, på en plåt. Rosta i 200°C i ugn i ca 15 minuter, tills den blir krispig.
  5. Fyll bullarna med pulled jackfrukt och valfria tillbehör.